ASSALAMUALAIKUM

Katakanlah (wahai Muhammad): Sekiranya air lautan itu menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, nescaya akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku ditulis, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya. (109; Al-kahfi)

Saturday, May 30, 2015

Aku yang sering 'lupa'



Aku semakin dewasa,
Telah aku lalui hayat ini lebih 2 dekad lamanya...
Perjalanan hidup ini penuh dengan kegembiraan dan kejayaan,
Sampai aku hampir terlupa akan sebabnya...

Penat dan lelah telah aku lalui untuk capai apa yang dicita,
Sehingga setiap kali aku mendapat kejayaan,
Aku akan berasa gembira dan bangga dengan diriku...

Namun aku lupa akan sesuatu...
Ada insan yang lebih penat dan lelahnya,
Yang tidak dapat ku tandingi akan keringatnya,
Hanya untuk melihat aku berjaya...
Malah dia insan yang lebih gembira dan bangga dari diriku sendiri,
Tatkala aku mencapai sesuatu kejayaan...  

Kadangkala aku berasa hairan,
Mudahnya kaki ku melangkah,
Senangnya tangan ku menggapai sesuatu...
Aku bingung kerana ku lupa... 
Akan seorang insan hebat yang bergelar ayah,
Yang sentiasa berada di sampingku setiap ketika...

Dahulunya dia bukan orang yang senang...
Mengembara ke tanah asing,
Dengan kudrat sebatang kara,
Membina kerjaya dan keluarga...

Hebatnya dia yang tidak pernah menzahirkan kesusahan itu,
Umpama aku hampir tidak pernah melihatnya berduka...
Dia yang tidak pernah lalai dalam memberi nafkahnya,
Sehingga aku tidak pernah kenal apa itu hidup susah...

Sempena hari ulang tahun kelahirannya...
Aku menulis madah ini untuk dirinya...
Untuk aku menghargai kehadirannya...
Agar aku tidak lagi lupa akan jasanya...
Dan untuk aku khabarkan pada dunia kesemuanya...
Dialah ayah yang tiada gantinya...


Kini janggutnya semakin memutih,
Namun senyumannya masih tetap sama...
Senyuman yang tidak akan pernah aku lupa selamanya...




1 comment:

  1. Cayalah Ammar , sanah helwa ustaz Kamal !

    - Ruhul Jadid - :)

    ReplyDelete